Praktijk botst met meerwaarde bomen |
|
|
|
 |
| 64 sec |
Onderzoek Smart City Trees
Hoefakker Boomspecialisten heeft een rapport gepresenteerd met de naam Smart City Trees. Het bedrijf hoopt met dit onderzoek nieuwe inzichten te krijgen en te delen met alle marktpartijen.
Smart City Trees op Zuidas Amsterdam (Foto: Hoefakker Boomspecialisten) |
Het grote Smart City Trees onderzoek 2021 is in september in de aanloop naar de Vakbeurs Openbare Ruimte uitgevoerd onder bijna 300 professionals, zoals beleidsmakers, adviseurs, beslissers en beïnvloeders. De onderzoekers concluderen dat er een spanningsveld is. De meerwaarde van bomen in stad en dorp wordt erkend, maar de dagelijkse praktijk werkt veelal nog niet mee. Zij stelden vragen over beleid en de rol van bomen in stad en dorp voor klimaat en gezond stedelijk leven in de toekomst, over maatregelen om de rol van bomen te borgen (opnemen in ontwerpfase tot verplichte criteria voor herplanten) en over de huidige situatie met betrekking tot de rol van bomen in stad en dorp.
Conclusies
De onderzoekers trekken vier conclusies uit de antwoorden. In de eerste plaats stellen zij dat een grote meerderheid van de respondenten het belang van bomen in stad en dorp erkent. De meerwaarde van bomen moeten volgens hen opgenomen worden in het beleid en bomen moeten in de ontwerpfase prioriteit krijgen. Ten tweede concluderen zij dat respondenten in de praktijk veel tegengestelde belangen ervaren (o.a. economie, woonruimte, vervoer en parkeren versus gezond stedelijk leven) waardoor onder en boven de grond onvoldoende ruimte is voor bomen.
Gezond
In de derde plaats vindt 47% van de respondenten het vooral belangrijk dat er op iedere plaats in stad en dorp bomen kunnen worden geplaatst voor een gezond stedelijk leven. Dit wordt genoemd als belangrijkste eigenschap bij toekomstgerichte oplossing. Op de vraag 'hebben bomen een meerwaarde voor een gezond stedelijk leven of juist in klimaatverandering?' wordt tot slot verdeeld gereageerd.
Kennis delen
'Samen op weg naar een groene smart city' is het motto van Hoefakker en dit kan volgens het bedrijf alleen slagen door samenwerking en kennis delen. Iedereen kan de resultaten van het onderzoek dan ook gratis ontvangen.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|